Självskador,

Många har nog funderat på att skada sig mer eller mindre, några gör det för
uppmärksamhet, andra för att visa att de är starka/coola och andra för att få
tänka på något annat än det som finns i ens huvud.

Men nått som man tar förgivet är att det bara är tjejer som gör det, eller dom
som folk kallar för "emo", som har en alternativ stil. Men som man kan läsa
i artikeln här nedan är att just killar gör det också. Jag tror inte att alla gör det
för att dö, tror inte någon gör det. För hur kan man vilja dö på ett sånt smärtsamt
sett? Liksom känna hur man bara blir kallare och kallare och se blodet som
pulsar ur armarna. Nej fy, hemska tanke!
Jag tror heller inte att man måste vara speciell för att göra det, utan att vem
som helst, allt från de som är "populärast" i skolan till den som är utstött och
ensam. 

Sen så tycker jag att synen på de som skadar sig är så otroligt konstig, de
som ser såren börjar "snacka skit" bakom ryggen på den personen, istället
för att tänka "kan jag vara en anledning till att denna person mår dåligt", folk
kan påverka personer så enormt mycket. Berny Pålson som skrev böckerna
om hennes liv hur det var osv, tror att vissa  tjejer tolkade det och började att
tänkte "jag vill vara som henne" och tror verkligen inte det var Bernys bud med
boken, att hon ville att folk skulle börja må dåligt, inte en chans. Men saker kan
tolkas olika, tyvärr. Så tycker jag att det är fel att skicka barn till olika psykhem
eller vad man ska kalla det, till BUP för att prata, känns nästan som att de kan
hitta ett fel i varenda människa och ge dom allihopa medeciner mot dittan och
dattan. Plus att hälften av de tabletterna som de skriver ut gör saker och ting
värre. Kommer det sluta med att alla tar tabletter mot olika bekymmer och problem?
tänk er hur världen skulle se ut om alla gick drogade på massa olika medeciner?!
Visst att man kan skriva ut medeciner, men då ska det vara i de extrema fallen,
och absolut inte till barn i 12-13 års ålder.. Kan man ens börja ett liv utan medeciner
sen när man väl börjat fått dom ? jag tror det kan vara himla svårt, men jag vet inte.

Visst jag har ingen bättre lösning på detta, men nått måste det finnas som
man kan göra.
Dom som mobbar nån person, splittra gruppen och skicka dom till olika skolor,
skicka inte den som blir mobbad. Den personen ska inte bli straffad för att andra
barn är elaka mot den. Skolor kan t.ex engagera sig mer än vad dom redan gör.
Prata mer med elever i grupp osv, redan när dom går i förskolan, för i vissa fall
så börjar det tidigt. Prata mera helt enkelt och hjälp varandra, lyssna på kompisen
om hon/han har problem, för går man och grubblar allt inombords så tillsist så
tror jag att dte blir för mycket och då orkar man inte mer och försöker hitta första
bästa sättet att slippa alla tankar.

Min åsikt är sagd, vi måste göra nått för detta ser inte bra ut...


http://www.expressen.se/halsa/1.1674358/sjalvskador-ofta-aven-bland-pojkar

Kommentarer entry
Postat av: Arbetslös är ett HELVETE!

Jag skadar mig för att visa vad jag tycker om att tvingas "leva" med HELVETET det innebär att vara arbetslös i alliansens "Nya och tuffare Sverige".



Nu inför valet planerar jag att skada mig själv offentligt - mitt framför ögonen på alliansens valarbetare!!



2010-04-03 @ 23:06:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/arbetsloshet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback